Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dansk Supermarked

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2013-09-16 15:51:59
analizy rynkowe

Duńska sieć handlowa Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked

Duńska sieć handlowa Dansk Supermarked jest własnością F. Salling A/S i AP Møller - Mærsk A/S. Korporacja została założona przez Hermana Sallinga jako Jysk Supermarked. Nazwa firmy została zmieniona na Dansk Supermarked A/S po rozpoczęciu współpracy Hermana Sallinga z AP Moller Maersk Group w 1964 r.

Dansk Supermaked składa się z sześciu sieci handlowych i dwóch domów towarowych, dostarczających klientom żywność i inne produkty spoza branży spożywczej. Każda z sieci Dansk Supermarked ma odzielny profil, jednak wspólną platformę funkcjonowania, tj. M.in. umowy kupna, IT, finanse, magazyny i logistykę, etc. 

Grupa obejmuje 1319 sklepów w Danii, Szwecji, Niemieczech i w Polsce, gdzie  łączna liczba transakcji dziennie wynosi ponad 1 300 000.

W 2012 r. w skład Dansk Supermarked wchodziły: Salling 2, 89 Føtex/Føtex Food (skelpy spożywcze), 18 hipermarketów Bilka, dwa hipermarkety AZ, 37 Toj&Sko (sklepy z ubraniami i butami) oraz 411 marketów Netto.

Dzięki partnerstwu z międzynarodowym  stowarzyszeniem branży detalicznej AMS i Agentrics, produkty oferowane przez sklepy Dansk Supermarked mogą mieć najwyższą jakość i najniższą cenę.

Dansk Supermarked promuje swoje produkty w całym kraju nie tylko poprzez reklamy telewizyjne, ale przede wszystkim poprzez gazety reklmowe z ofertą promocyjną sklepów.

Dansk Supermarked w liczbach

Liczba całkowita sklepów

NETTO  
NETTO Dania 441
NETTO Niemcy 345
NETTO Polska 276
NETTO Szwecja 148
Całość 1 210
Bilka 18
Føtex 89
Salling 2
Łączna liczba sklepów 1 319
Sklepy Internetowe 2
Liczba całkowita pracowników
Dania 32 000
Niemcy 4 800
Polska 4 000
Szwecja 1 700
Łączna liczba pracowników 42 500

 

W 2012 r. Dansk Supermarked został uznany za najlepsze miejsce pracy przez Ministerstwo Spraw Społecznych i Integracji (Social-og Integrationsministeriet). Nagroda dla koncernu została przyznana dzięki długofalowej polityce integrowania obywateli duńskich i imigrantów na duńskim rynku pracy.

Sytuacja ekonomiczna Dansk Supermarked

W 2012 r. Dansk Supermarked zwiększył swój udział na rynku wewnętrznym do 35,6% wobec 33,6% w 2011 r. Wzrost nastąpił głównie w drugiej połowie 2012 r., przy jednoczesnym wzroście udziałów w Polsce i w Szwecji oraz status quo rynku niemieckiego.

Dla zobrazowania wzrostów firmy, warto przytoczyć dane sprzedaży produktów szybkozbywalnych: duński rynek w 1 kw. 2012 r. produktów FMCG wzrósł o 1,5%, podczas gdy działalność Dansk Supermarked wzrosła aż o 5,2%. Na powyższy rozwój wpływ mają, m.in. dłuższe godziny otwarcia sklepów w niedzielę. Przychody DS zwiększyły z 598 mln DKK w 1 kw. 2011 do 633 mln DKK w 1 kw. 2012 r. Wzrost został odnotowany w każdym sektorze działalnośći DS. W tym samym czasie również wzrosły dochody netto, osiągając poziom 34 mln DKK. Wpływ na wzrost dochodów miały, m.in. cięcia kosztów, inwestycje w fundusze, wzrost obrotów sieci Netto oraz zamknięcie nierentownych obiektów.

W 2012 i 2013 r., duński rynek produktów niespożywczy pozostawał pod presją konsumentów oczekujących niższych cen. Jednocześnie wzrasta znaczenie marketingu online i sklepów internetowych, m.in. www.bilka.dk i www.salling.dk, odnotowujących silne wzrosty.

Dansk Supermarked optymistycznie patrzy w przyszłość mając ku temu solidne podstawy, rośnie bowiem liczba klientów sklepów należących do spółki, jak i udziały w rynku. Firma konsekwentnie stara się zwiększyć pozycję na rynku poprzez pozyskiwanie coraz większej grupy konsumentów zwracających uwagę na ceny. Firma posiada silną pozycję w dyskontach i internetowej sprzedaży detalicznej. Są to kanały, które cieszą się dynamicznym wzrostem. Ponadto silne zaplecze finansowe i duże korzyści płynące z produkcji pod marką własną umożliwiają firmie oferowanie konkurencyjnych cen we wszystkich kategoriach produktowych. Ponadto firmę wyróżnia zdolność do szybkiego przystosowania się do zmieniających się warunków rynkowych.

Kluczowe dane i wskaźniki dla Dansk Supermarked

W mln DKK.

2012 2011 2010 2009 2008
Obroty 54 440 54 106 58 095 56 027 56 989
Zysk brutto 1 660 5 850 2 596 2 635 2 439
Zysk netto 149 64 129 96 -192
Roczny zysk 1 317 5 262 2 026 2 005 1 616
Suma bilansowa 31 481 31 079 27 433 25 679 22 076
Kapitał własny 21 247 20 709 15 781 13 825 12 640
Inwestycje w środki trwałe 1 897 2 705 2 225 3 093 3 310
Stopa zysku operacyjnego 3 10,8 4,5 4,7 4,3
Stopa zwrotu z kapitału własnego 6,30% 28,80% 13,70% 15,20% 12,40%

Kierunek Strategiczny

Dansk Supermarked jest drugim co do wielkości detalistą spożywczym na rynku duńskim należącym do jednej z najszybciej rozwijających się firm w tej branży. Podstawą strategii DS jest ekspansja geograficzna oraz poszerzanie gamy produktów w hipermarketach i sklepach dyskontowych. Dążąc do zwiększenia wydajności i utrzymania zysków, DS koncentruje się na profilu cen, jak również dostosowowuje produkty i ich ceny do zmian konsumpcyjnych, w tym również kontroluje każdy obszar kosztów we wszystkich obszarach swojej działalności. Do flagowej inicjatywy biznesowej DS należy sieć Netto, na rozwój które kładziony jest bardzo duży nacisk zarówno na rynku wewnętrznym, jak i po za granicami kraju.

Strategia Internetowa

Dansk Supermarked nie ma jeszcze konkretnego planu na ustanowienie sprzedaży swoich produktów online. Jedynie SuperBest dokonał przełomu w tej dziedzinie i osiągnął dodatni wzrost w sprzedaży detalicznej poprzez sprzedaż internetową. DS zangażował się na drobną skalę w e-commerce poprzez stworzenie NETtorvet, co pozwala na zamówienie produktów z fizyczną płatnością i odbiorem w magazynie danego sklepu.

Marki własne

W latach 2009-2012, DS w znaczący sposób zainwestował w rozwój własnych produktów po marką własną. Do prywatnych marek DS należąm.in:

Princip – seria luksusowych produktów spożywczych w Føtex i Bilka. Jest to marka przeznaczona dla wymagających klinetów którzy cenią sobie dobra luksusowe. Dobry smak i najlepsza jakość to wyznaczniki tej marki.

Minimum – seria zawiera szeroką gamę produktów z niską zawartością tłuszczu i cukru oraz bogate w błonnik.

Care – seria łagodnych detergentów, która została uruchumiona w ramach współpracy DS z DONG Energy, Novozymes, Danlind oraz Instytutu Technologicznego. Sztandarowym produktem tej linii jest proszek do prania w zimnej wodzie.

Marki własne Dansk Supermarked

Prywatne Marki

Rodzaj produktów Podział produktów
Minimum żywnośc pakowana luksusowe
Princip! żywnośc pakowana luksusowe
Care środki piorące luksusowe
Bartos przękąski dyskontowe
Xing Fu żywnośc pakowana dyskontowe
Cookie & Co przękąski standard
Bon Appetit żywnośc pakowana standard
Store/Små Norske żywnośc pakowana standard
Verdems Brød żywnośc pakowana standard
Moccahouse gorące napoje dyskontowe
House of tea gorące napoje dyskontowe
Mads & Mette odzież dziecięca standard
Bodyguide odzież, bielizna dyskontowe
LuxusGrønt morożone owoce i warzywa luksusowe
Balance kosmetyki dyskontowe
Grøn Linie jednorazowe wyroby papiernicze dyskontowe
Snevit środki piorące luksusowe

Produkty dyskontowe jak i luksusowe marek własnych DS będą ewaluowały z naciskiem na ich dalszy rozwój. Wpływ na to ma m.in. utrzymująca się wrażliwość cenowa konsumentów spowodowana długotrwałą recesją, ale także rosnąca świadomości zdrowego trybu życia i chęć kupowania naturalnych i przyjaznych środowisku produktów.

Źródło: opracowanie WPHI na podstawie materiałów Euromonitor International.